QUÈ ÉS?
És un projecte de transformació del centre educatiu i del seu entorn per aconseguir una Societat de la Informació per a totes les persones, així com també per l’acceleració dels aprenentatges.
EN QUÈ ES BASA?
En un primer moment, en somiar què és el que volem pel nostre centre, en què volem que canviï i aleshores somiem plegats.
S’exposa a l’entrada del centre, al llarg d’unes setmanes, aleshores es prioritza en comissió, representada per tots el sectors, tot el que pot portar-se a la pràctica ( rellotges a les aules, bar, font al pati, més bancs, anar a piscina, sortides més econòmiques, ordinadors a les aules…).
Es basa en:
l’Aprenentatge Dialògic, mitjançant una educació participativa de la comunitat, que es concreta en tots els seus espais inclosa l’aula, en grups interactius.
La coherència amb que la Societat de la informació canvia, i depenen tant de les interaccions que tenen lloc a l’aula com a la relació que l’alumnat tindrà diàriament als diferents espais del centre, amb les persones adultes que entrin.
Els principis per actuar són:
Els de l’Aprenentatge Dialògic, el de les expectatives positives per a tot l’alumnat i tota la comunitat, el progrés permanent, la participació real de la comunitat a l’escola basada en els aprenentatges.
L’objectiu és construir el centre educatiu, l’institut que tota la comunitat somia, un centre que ofereixi els més alts aprenentatges, que els acceleri i que sigui un institut on totes les persones se sentin identificades.
Això serà possible tenint com a base el principi d’igualtat de les diferències, el dret de tota persona a viure de manera diferent, però gaudint del seus drets i aportant els seus deures en benefici de tota la comunitat.
L’ objectiu principal és assolir el màxim grau d’excel·lència.
Per a assolir aquesta tasca, la Comunitat d’aprenentatge necessita de la participació de la comunitat, entrant a les aules. Per això cal voluntaris i voluntàries.
Mitjançant la figura del voluntari a l’institut podem engegar els grups interactius i fer entrar quatre persones adultes a l’aula, tothom qui vulgui i s’adreci al centre podrà ajudar al professor i professora en el guiatge dels grups de treball de l’aula, fent que les dinàmiques que es creïn en cada grup siguin d’interacció en el treball i el màxim d’òptimes.
Pot entrar tothom qui en tingui ganes, independentment de la formació que tingui, no es demana res, només una mica del seu temps, poden ser pares, mares, ex-alumnes, oncles, germans,sogres, joves del barri, avis, voluntaris de l’escola d’adults, de l’escola oficial d’idiomes, estudiants universitaris, alumnes de cicles formatius, del propi centre o bé d’altres, persones d’altres serveis educatius, d’associacions diverses..., qui vulgui disposa d’una comissió de voluntaris que en pren nota i l’incorpora al centre.
En els alumnes es transformen els referents a l’aula, s’augmenta la motivació i l’acceleració dels aprenentatges. Això és un fet estudiat i cert que nosaltres com a centre pilot de secundària anem a provar.
Al llarg del curs 09-10 s’han creat diferents comissions en el centre que s’encarreguen de tirar endavant diferents projectes i quan es realitza un passen a un altre.
També el professorat que ho ha desitjat i pot, continua formant-se en comunitats d’aprenentatge amb el formador Ignasi Puigdellívol Aguadé.
Qui vulgui participar com a voluntari/a només ha de dir-ho. Només cal que truqui al centre dient-lo i ens posarem en contacte ràpidament.
Al centre s’han format 5 comissions que s’estan reunint periòdicament, són:
1. La de Convivència formada per: Laura Peláez, Irene Sánchez, Queralt Guillén, Àngela Vegas
Montse Devesa, Ferran García, Mª Dolores Moya, Maite Guerrero, Loli Ojeda.
S’encarreguen de diferents somnis: la festa de 4t d’ESO, Mediació, Convivència, Interculturalitat.
2. La d’Instal·lacions formada per Sònia Martínez, David López, Toni Egea, Carles Artés.
S’encarreguen de tirar endavant diferents somnis: pintura de parets, rellotge, aules, aparcament de bicicletes i per què no, encara que és molt car, tenir cafeteria-bar al centre.
3. La Comissió de Recursos formada per Marisa, Javier Rodríguez i David López.
4. La Comissió de Voluntariat formada per: Montse Jiménez, Xavier Bastos, Juan Carlos Sánchez,
Sandra Fuentes, Carla Arasa, Mª Carmen Sánchez, Noèlia Domínguez, Sílvia Gàzquez, Annabel
Lozano.
S’encarreguen de la captació de voluntaris, difondre el que es fa al centre i de transmetre la necessitat de voluntaris.
Alguns llocs on pensem que els hi pot agradar venir i formar part dels grups interactius són : alumnes de les universitats, diferents instituts, per exemple vindran de l’IES Montserrat Roig de Terrassa, persones dels cicles d’Integració Social, alumnes dels cicles formatius de l’IES Les Termes. Així com pares, mares, alumnes, germans, avis, sogres i persones del centre i/o de l’entorn.
Els voluntaris en entrar a les aules a fer grups interactius són: David Fuente, Maite Guerrero, Chelo de La Fuente, Mari Montenegro, Pilar Navarro, Sílvia Gázquez, Núria Abenosa, Glòria, Ana Lidia Andreu, Annabel Lozano, Carles Artés, Sònia Zafra, Annabel García, Paqui Blasco, Tere Masip, Rosi Nova, Dolors Sánchez, Manuel Ruíz, Sergio Blasco, Sergio Sánchez, Ana Vidal, Jaume, Fina (conserges) i Mª José ( secretària) , Maria Vidal, Maribel Yepes, Marga Carrión, Anna Mª Calsina, David de la Fuente...
Foto dels alumnes de 4rtC amb Silvia Gazquez, en un taller de costura.
El professorat que forma part de les Comunitats d’Aprenentatge són: Carla Arasa, Carles Artés, Oriol Clot, Toni Egea, Montse Fresno, Sandra Fuentes, Ferran García, Annabel Lozano, Ferran Marquina, Carla Muñoz, Loli Ojeda, Luís Ortega, Roser Poblet, Javier Rodríguez, Maria Sánchez, Toni Sobrino.
5. La Comissió d’àmbit pedagògic, formada per: Irene Serra, Chelo de La Fuente, Júlia Gomà, Annabel Lozano, Núria Abenosa, Joan Gomà, Alícia Ortíz, Ana Mar Pareja.
S’encarreguen dels següents somnis: que l’alumnat vagi a natació
(començarem el proper curs), més excursions intentant ajustar-les de preu. Complex esportiu Can Llobet on es farà natació.
Intercanvis escolars amb alumnes d’altres instituts que pertanyin a altres ciutats, comarques, províncies, països.
Tant els grup de voluntaris com el de professorat està obert a noves candidatures.
No hay comentarios:
Publicar un comentario